Stary terminal krajowy portu lotniczego Kraków Airport pełni obecnie funkcje administracyjne, lecz wysoka dynamika wzrostu Balic wymusza na zarządzie lotniska działania z myślą o przyszłości. Budynek-siedziba zarządu zostanie wyburzona, a wybudowany zostanie nowy kompleks, który będzie pełnił funkcje biurowe i usługowe. Zwolnione miejsce pozwoli na rozbudowę terminalu pasażerskiego.
Łukasz Stutyński, nowy prezes Kraków Airport, w pierwszej rozmowie z Rynkiem Lotniczym, wyznał, że
dawny terminal krajowy i obecny budynek administracyjny, w dłuższej perspektywie, zostanie wyburzony. – Teren z dostępem do płyty lotniska jest zbyt cenny, by przeznaczać go na biura czy działalność edukacyjną – podkreślił Strutyński. Słowa prezesa małopolskiego portu znalazły teraz odzwierciedlenie w rozpisanym przetargu na „opracowanie koncepcji architektoniczno – funkcjonalnej oraz pełnobranżowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych pozwoleń oraz pełnieniem nadzoru autorskiego dla budowy kompleksu biurowo – usługowego wraz z zapleczem technicznym i układem komunikacyjnym dla obsługi obiektów”.
Oferenci mają czas do 15 kwietnia br. na składanie ofert. Decyzja zarządu jest dobra, gdyż nowy budynek biurowo-usługowy pozwoli uwolnić miejsce pod rozbudowę terminalu pasażerskiego, która zwiększy ogólną przepustowość terminalową i poziom obsługi pasażerów. Obecnie, w godzinach szczytu np. porannej fali wylotów, terminal pęka w szwach. Pasażerowie nie mają zapewnionej wystarczającej liczby siedzeń przy bramkach wylotowych; tworzą się także ogromne kolejki do ograniczonej liczby toalet. Interesujący jest fakt, że zarząd chce, aby biurowiec był także skomercjalizowany. Podobnie postąpił port w Gdańsku, decydując się na budowę kilku biurowców w pobliżu lotniska.
Kilka dni temu Rynek Lotniczy informował, że
rząd wesprze port w realizacji kluczowej inwestycji, albowiem w Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad specustawą dla nowej drogi startowej. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach wyznaczyła
nowy (kolejny) termin na wydanie decyzji środowiskowej. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej otwarła koperty w przetargu na instalację w krakowskim porcie lotniczym wyższej klasy systemu naprowadzania samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych.
Instalacja ILS cat. II/III może się jednak opóźnić, gdyż dwie złożone oferty znacząco przekraczają budżet przeznaczony na realizację inwestycji.